Automatisch een samenvatting maken van een tekst

Voor leerlingen met autisme is het vaak moeilijk om de hoofdpunten uit een tekst te halen.  Je kunt ook een samenvatting maken waardoor je minder tekst hoeft door te nemen. Het programma Context Organizer maakt automatisch een samenvatting van een tekst. Deze teksten kunnen bijvoorbeeld in een tekstdocument of op een website staan. Daarnaast worden de belangrijke woorden uit de tekst gehaald. Snap je zo’n woord niet dan kan dit woord worden opgezocht in de tekst door het woord te selecteren. Je ziet dan alleen dat gedeelte van de tekst waarin het woord staat. Op deze manier kun je dus een tekst korter maken en gemakkelijker leren.

Momenteel is Context Organizer te gebruiken met Engelse, Duitse, Franse, Spaanse en Japanse teksten. Ik heb het zelf niet uitgeprobeerd, maar ben zeer benieuwd naar de ervaringen. Het bedrijf Context Discovery Inc. is op zoek naar een geschikte Nederlandse partner. Liefst een linguïst die de Nederlandse grammatica en spelling kan toevoegen aan het programma.

Op de website van Context Discovery wordt een gratis trial aangeboden.  Als je het programma gaat installeren kan je kiezen uit 3 verschillende installatiemogelijkheden: web, office en mindmanager. Ik heb gekozen voor web. Ik verwacht namelijk dat ik dan teksten op websites kan laten samenvatten. Ik had Firefox nog open staan waardoor het programma niet geïnstalleerd kon worden. Firefox afgesloten en het programma opnieuw geïnstalleerd.  Nadat ik Firefox weer had opgestart zag ik een extra werkbalk met een knop ‘Context Organizer’. Als je op een website komt met een lange Engelse tekst, kan er een samenvatting worden gemaakt door op die knop te drukken.

Naast het maken van een samenvatting kan het programma een Mindmap maken als je het programma MindManager hebt.

Ik ben zeer benieuwd naar wat leerkrachten die  Engels geven vinden van deze tool.

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 2.509 andere volgers

